V letech 1349-1411 Morava vystupovala v rámci českého státu jako samostatný správní subjekt v čele s vedlejší větví panovnického rodu Lucemburků. Jan Jindřich, bratr císaře Karla IV., a posléze jeho syn Jošt vytvořili z Brna významné hospodářské, politické i správní centrum. Monumentálním pohřebním místem moravských vladařů se stal chrám sv. Tomáše na jihovýchodní straně Moravského náměstí, původně klášterní kostel augustiniánů. Dnešní bazilikální barokní trojlodí s bohatě zdobeným průčelím vyrostlo mezi lety 1662-1667 podle plánu Jana Křtitele Erny. Z interiérového vybavení vyniká pozdně barokní oltář se sochami Josefa Winterhaldera, monumentální obraz Zjevení Krista apoštolům od Antonína Františka Maubrtsche a kopie deskového milostného obrazu Panny Marie Svatotomské, který je uctíván jako palladium, tj. zázračný symbol ochrany města. Obraz, který byl do roku 1783 umístěn ve zvláštní kapli chrámu sv. Tomáše, daroval augustiánům císař Karel IV. Poté byl přenesen na vrchol stříbrného oltáře v bazilice Nanebevzetí Panny Marie na Starém Brně, kam augustiniáni přesídlili. Z jihu a východu ke kostelu sv. Tomáše přiléhá rozsáhlý barokní areál někdejšího augustiniánského kláštera. v Místodržitelském paláci - bývalé klášterní prelatuře - při svých dvou pobytech v Brně pobýval francouzský císař Napoleon I. Nyní zde sídlí část Moravské galerie. Plastiky na hlavním portálu představují zakladatele kláštera, moravského markrabě Jana Jindřicha a jeho syna Jošta.